Linda Zoon van DUS
- Auteur: Esther Wienese
- Fotograaf: Foto's en illustraties Linda Zoon
- Datum: 10 december 2018
Linda Zoon zat vorig jaar in het NPO2 royals programma Blauw Bloed met haar mode-illustraties van Maxima. Speciaal voor de uitzending ontwierp Linda twee outfits voor de koningin: een jurk en een broekpak, beide met hele grote bloemen. Het Koninklijk Huis heeft nog niet gebeld om ze te bestellen. “Ja jammer. Het lijkt me wel geweldig om uitgenodigd te worden in Maxima’s inloop- kleedkamers en al haar schoenen, hoeden, capes en jurken te bekijken. Ik blijf dromen.”
Linda Zoon viel tien jaar geleden als een blok voor de mooie winkelruimtes met grote etalages in de Hoogstraat. “Ik was op zoek naar een nieuwe locatie voor mijn studio voor visuele communicatie DUS (Dutch Universal Studio). Ik zag dit pand toen een vriend van mij in de Hoogstraat een vintage zaak opende. In die tijd stond er hier veel leeg. De huur was desondanks best pittig.”
Linda’s studio aan de Hoogstraat is groots: 120 meter lang. Helemaal achterin werkt ze op haar MAC aan de vormgeving van huisstijlen, folders, posters en boeken. Haar opdrachtgevers zijn onder meer Het Oogziekenhuis Rotterdam, Parnassia Groep en Roche Nederland BV. Ze geeft ook boeken vorm zoals ‘Lijn 4’ over bewoners langs deze tramlijn die bijna heel Rotterdam doorkruist, en ‘De Noordsingel’, met verhalen van binnen en buiten de bekende voormalige Rotterdamse gevangenis aan de Noordsingel.
Ontroerd
Toen Linda in de crisis tijd over had, pakte zij een oude hobby op: “Ik teken al van jongs af aan. En ik ben altijd gek geweest van mode. Vooral van de wereld achter de mode, het ambacht van de haute couture. Nu werk ik ook daarin. Ik heb een mooie balans gevonden tussen grafisch werk en illustreren.”
Linda illustreert onder meer voor Pol van Eenoo Stoffen. Dit is een Belgische stoffenwinkel die haute couture stoffen inkoopt van gerenommeerde Italiaanse en Franse fabrikanten en weverijen. Pol van Eenoo levert aan bekende modehuizen. “Pol komt elk seizoen naar mijn studio met stalen stoffen van onder meer Chanel en Armani. Als ik zie hoe die gemaakt worden, zo mooi. Soms raak ik zo ontroerd van dit vakwerk dat de tranen over mijn wangen lopen.”
Lagen
In de enorme vijver aan mode-illustratoren onderscheidt Linda zich met twee unique selling points: “Ik kan een stof op papier tot leven brengen en ik ben stiekem modeontwerpster.” Als Pol van Eenoo bij haar komt met zijn stoffen, gaat Linda die eerst uitgebreid analyseren: “Ik kijk hoe ze zijn opgebouwd, bestudeer de lagen en de details. Pas dan teken ik ze na op de computer, ook in lagen zodat je de stof bijna kunt voelen.”
Linda werkt heel gedetailleerd. “Toen ik 19 jaar was werkte ik bij Royal Delft (de Porceleyne Fles). Daar moest ik met een penseel met één haartje lijntjes schilderen. Van dat specifieke ambacht heb ik nog steeds profijt.”
“Ik kan een stof op papier tot leven brengen en ik ben stiekem modeontwerpster.”
Bijzondere samenwerking
Als Linda de stoffen van Eenoo heeft geschilderd, bedenkt en tekent ze modellen voor in de promotiefolders. “Daarmee krijgen potentiële kopers een beter beeld van hoe de stof zich gedraagt. Door zo’n model kunnen ze beter de verhoudingen zien; bijvoorbeeld bij een stof met grote bloempatronen, hoe groot die bloem is ten opzichte van een arm.”
Linda ontwerpt ook steeds vaker zelf stofpatronen. Voor de laatste ready to wear collectie met het thema ‘Out of Africa’ by Addy van modeontwerper Addy van den Krommenacker, heeft ze een safari-achtige print ontworpen voor op een damesbloes. “Dat ben ik natuurlijk heel trots op.”
Maxima
In de etalage van Linda’s studio hangt een selectie van haar vrije werk. Linda tekent graag beroemde vrouwen. Met een paar pennenstreken zet ze vrouwen als Meghan Markle, Amal Clooney en Maxima neer alsof ze zo van het papier kunnen wandelen. “Ik ben een enorme liefhebber van het koningshuis, vanwege de ongrijpbaarheid van die wereld en de glamour. Sinds Maxima erbij is is het veel leuker geworden. Als zij een werkbezoek heeft gedaan kan ik het niet laten te kijken van wie haar outfit was. Dan maak ik een mooie tekening en zet ik die op Twitter. Maxima is zo makkelijk te tekenen. Met een hoed en het blonde haar ben ik er al bijna.”
Hoogkwartier
De illustraties in de etalage trekken mensen haar studio in. En da’s maar goed ook. “Want ik moet bekennen, als ik in deze wijk ben zit ik meestal in mijn hol.” Wat Linda hier wel veel doet is lopen. Van huis naar kantoor en terug wandelt ze graag door de wijk, telkens een andere route. “Ik geniet van etalages kijken. Het Industriegebouw vind ik wat dat aangaat een enorme aanwinst. By Jarmusch is een geweldige tent met die leuke Amerikaanse sfeer. Groos vind ik ook een aanwinst en Old Scuola. Het parkje aan het Achterklooster is zo’n bijzonder verborgen plekje. En de nostalgische etalage van Barrelproof is zo origineel gedaan.”
Voor de toekomst wenst Linda behalve meer leuke horeca – natuurlijk – meer modewinkels.