Joost en Tjeerd van het Industriegebouw

Industriegebouw

Wil jij met jouw bedrijf of start-up een voorloper zijn? Vind je het inspirerend om met andere disciplines in één gebouw te werken? En in een bijzonder gebouw in het centrum? Misschien moet je dan eens bellen met Joost en Tjeerd van Het Industriegebouw.

Joost Prins en Tjeerd Hendriks zijn de bedenkers van de succesvolle Rotterdamse conceptwinkel GROOS. In hun warenhuis aan de Schiekade verkopen alleen Rotterdamse delicatessen- en lifestyle-producten. Sinds 2015 buigen ze zich ook over het vormgeven en verzorgen van het programma voor Het Industriegebouw aan de Goudsesingel. Joost: “De identiteit van het gebouw is belangrijk. Dat gaat om keuze van materialen, inrichting maar ook wie je toelaat in je gebouw.” Tjeerd: “We hebben Piet Hein Eek in de hand genomen om de juiste sfeer te krijgen.” Die sfeer proef je al als je binnenkomt in de lichte en sober chic ingerichte hal. Een vriendelijke receptioniste zit voor een enorme zwart-wit foto uit de jaren ’60. De robuuste wenteltrap van Maaskant nodigt uit om naar boven te lopen.

“Dit prachtige fort van Maaskant, Van Tijen en Groosman is zo ontworpen dat ontmoeting centraal staat. Kruisbestuiving gaat vanzelf in dit bedrijfsverzamelgebouw.”

Toen het gebouw in 2015 in handen kwam van een nieuwe enthousiaste eigenaar was er veel achterstallig onderhoud. “Het pand was verwaarloosd. Overal was iets tegenaan geplakt. Waar we een systeem plafond of een tussenwandje weghalen, krijgen we iets origineels voor terug!” Joost wijst naar de houten vloer. “Prachtig toch, wat onder die tapijttegels verstopt was?” Natuurlijk is het niet puur een kwestie van strippen. De etages worden geschikt gemaakt voor kleine bedrijven met eigen units of co-working spaces. “We willen een community creëren met veel verschillende bedrijven. De kracht van de diversiteit.” Tjeerd vult aan: “Dus geen stoffige bedrijven.”

“We willen een community creëren met veel verschillende bedrijven. De kracht van de diversiteit.”

Het Industriegebouw moet de komende jaren een bolwerk van Rotterdamse voortrekkers worden. Joost: “Van een accountant tot een pr-bureau en van architectenbureau MVRDV tot Magnet Me.” Ze benadrukken dat bij een dergelijk gebouw ook bepaalde faciliteiten horen. Daar werken ze komende periode hard aan. Te denken valt aan horeca in de plint, een bedrijfskantine, een fietsenstalling en douches. Tjeerd: “Als je uit Delft gefietst komt, is het wel fijn als je even kan douchen.”

Auteur: Werkgroep communicatie Hoogkwartier

Fotograaf: Gaby Jongenelen

Ontdek meer verhalen!